Avantajul sa calatoresti cu scuterul sau motorul prin Asia este, in primul rand, acela ca te poti opri prin tot felul de locuri pe care nu apuci sa le vezi daca mergi cu autobuzele de noapte, unde, de obicei, e destul de obositor. Cine a mers in Asia cu autocarele de noapte stie despre ce vorbesc, soferi dementi si, de multe ori, nepoliticosi, miros oribil, rau de masina, distante foarte lungi, intarzieri, grija pentru bagaje, multe ore petrecute pe un scaun/pat, fara sa vezi nimic pe geam.
In calatoria noastra prin Vietnam cu motorul, a mea si a prietenului meu, am constatat ca este foarte misto sa mergi pe unde ai chef si cat ai chef fara sa bifezi punctele turistice cu autobuzul asa cum faceam de obicei. De asemenea, am constatat ca intre punctele turistice trecute in ghidurile de calatorie exista tot felul de locuri interesante care nu-s mentionate in ghiduri si care iti ofera o experienta mai autentica a tarii respective. Mersul cu motorul iti ofera tocmai libertatea asta de miscare.
De data asta, in prima noastra calatorie cap-coada cu motorul prin Asia, am reusit sa ajungem in mult mai multe locuri fata de alte calatorii, am dormit prin tot felul de sate, am vazut pentru prima oara plantatii de arbori de cauciuc si livezi de copaci de fructele dragonului infloriti, am trecut printre plantatii de cafea, am parcurs o bucata din Ho Chi Minh Trail, pe la granita cu Cambodgia, ne-am plimbat prin orasele din centrul Vietnamului, am ajuns pe tot felul de plaje pustii, am mers pe drumuri laturalnice prin munti si ne-am imprietenit cu tot felul de localnici. Daca initial, dupa ce am cumparat motocicleta, calatoria in maniera asta mi se parea a fi un dezastru, pana la urma s-a dovedit a fi cea mai inspirata alegere.
Spre deosebire de alte tari din Asia unde nu e asa de simplu si nici ieftin sa cumperi un motor, in Vietnam e o adevarata moda cu turistii care isi cumpara motor sau scuter si fac traseul Ho Chi Minh – Hanoi sau invers. Motocicletele sunt de capacitate mica (100cc), ca peste tot prin Vietnam, si se gasesc usor de cumparat in zonele de turisti din Hanoi sau Ho Chi Minh, unde la fel de simplu este sa le si vinzi, dupa ce iti termini calatoria.
O motocicleta costa 200-220 de dolari daca o cumperi de la un turist si 300 de dolari daca o cumperi de la vietnamezi. Inainte sa mergem in Vietnam, ma tot gandeam ca o sa fie complicat sa cumparam un motor si o sa pierdem mult timp cu cautatul, insa, spre marea mea surprindere, n-a fost deloc asa. Peste tot, in zona de turisti din Ho Chi Minh, erau anunturi cu motociclete de vanzare, mai greu a fost sa ne decidem pe care sa o luam.
Pentru ca n-am gasit sa cumparam una de la vreun turist intors din Hanoi, ba nu pornea, ba era scuter, ba nu avea frane, am cumparat o motocicleta de la un atelier de reparat motorete de langa hotel, la pretul maricel de 300 de dolari. Am dat banii, ne-a dat motocicleta si talonul, si cam asta a fost.
Pentru condusul motocicletei nu ai nevoie de permis categoria A, este suficient permisul categoria B. La un moment dat, cand ne-a oprit politia si ne-a amendat pentru ca mergeam pe banda gresita, langa noi era o turista care se agita ca nu vrea sa plateasca amenda, fusese oprita pentru acelasi motiv. Cam asta era problema ei si nu aceea ca nu avea deloc permis de conducere. Deci se poate sa inchiriezi scuter si fara sa ai permis de conducere, desi nu e deloc recomandat. Din cate am vazut, politia opreste turisti mai mult in locurile foarte turistice, in rest nu se complica, mai ales ca, in general, nu stiu deloc engleza.
Calatoria noastra a pornit din Ho Chi Minh si avea ca destinatie finala Hanoi, insa, dupa ceva ocoluri si rataciri pe la granita cu Cambodgia, s-a terminat in Hue, dupa 3 saptamani aventuroase si 1700 de kilometri parcursi. In Hue, ne-am oprit pentru vreo 3 nopti, am vizitat ce era de vizitat, am mers si la plajele din jur, dupa care am vandut motocicleta cu 100 de dolari si am luat avionul inapoi spre Ho Chi Minh.
La plecare, niciun vietnamez nu o sa-ti dea mai mult de 150 de dolari pe motocicleta ta, asa ca nu mai pierde vremea cu cautatul si negociatul, toti o vand cu 300 si o cumpara cu 150, cam asa merge afacerea asta. Noi ne-am cam stresat ca am vandut motocicleta cu doar 100 de dolari, avand in vedere ca ii pusesem sa noua si un suport pentru bagaje. Ne cam atasasem de ea :).
Traseul nostru prin Vietnam a pornit din Ho Chi Minh pe autostrada spre Vung Tau, la mare, dupa care in Mui Ne, tot la mare, apoi spre Dalat, prin munti, prin Buon Ma Tuot, pe la granita cu Cambodgia, Pleiku, revenire pe malul marii, Hoian si, in final, Hue.
La ce sa te astepti cand calatoresti cu motocicleta prin Vietnam?
Primele doua zile ti se vor parea de cosmar prin trafic si te vei gandi serios sa iti vinzi motocicleta cat mai repede. In a treia zi te vei obisnui cu traficul, dar si cu faptul ca mergi cu 45-55 km la ora. Important este sa eviti autostrazile si sa mergi pe drumuri laturalnice, asa nu o sa te plictisesti. O sa treci printre orezarii, prin sate, paduri, peste rauri spectaculoase si o sa uiti ca ai o viteza asa mica :).
Drumurile prin Vietnam sunt destul de bune, mai putin cele de pe la granita cu Cambodgia, care au fost bombardate in razboi si cam asa au ramas, cu cratere si neasfaltate. Noi pe acolo am luat-o, pentru ca asa ne-a sugerat Google si n-a fost prea bine.
In Vietnam e plin de service-uri pentru motorete, asa ca nu trebuie sa iti faci griji ca se strica pe drum. Costa foarte putin sa o repari.
Benzina e destul de ieftina, iar un plin te tine 200 de kilometri.
Traseul din Ho Chi Minh pana in Hanoi iti ia cam 3 saptamani, depinde cum iti dozezi opririle. Unii turisti au reusit sa parcurga acest traseu in doar 2 saptamani, insa presupun ca n-au mai avut timp de plaja, plimbat prin Hoian si mers prin temple.
Echipament nu iti trebuie cine stie ce, doar casca. Noi am mers cu echipament de acasa (casti, geci, genunchiere), si au cam ras toti vietnamezii de noi. Mai ales de mine pentru ca aveam niste genunchiere care acolo pareau destul de SF :).
Politistii vietnamezi sunt destul de prietenosi. Incearca sa mergi in locurile turistice pe banda speciala pentru motociclete, altfel te vei trezi cu o amenda de 500.000 dong (22 dolari).
Cazare gasesti prin orice sat, trebuie doar sa intrebi. Cum nimeni nu stie engleza in locurile neturistice, e bine sa ai o cartela de Vietnam si sa incerci sa comunici cu localnicii cu Google Translate.